22 ביולי 2009

עלון ירוק 36 22.7

אלפי אנשים התכנסו אמש ליד ביתו של סוהרב עראבי וקראו קריאת "מוות לדיקטטור". הם דרשו חופש לעם האיראני. סוהרב נהרג במהלך המהומות שלאחר היוודע תוצאות הבחירות למשטר האיראני.

משפחות העצורים הפגינו שוב מול כלא אבין בדרישה לשחרר את יקיריהם. מקום הימצאם של אסירים רבים טרם נודע והמשטר מסרב לספק מידע נוסף על מקום הימצאם.
מתוכננת שביתת רעב לתמיכה בתנועת הירוקה מול בניין האומות המיוחדות בניו יורק. אכבאר גאנג'י הוא אחד מהמארגנים של האירוע. המשתתפים באירוע כוללים את גוגוש- דיוות הפופ המפורסמת ביותר באיראן וגם שורה אגאשדלו שחקנית זוכת פרס האקדמיה. בשביתה יקחו חלק ידוענים איראניים ולא איראניים כאחד. שביתת הרעב מתוכננת להימשך עד ה25.7



המועמד לנשיאות מיר חוסיין מוסאווי נפגש עם פרופסורים ועיתונאים ומתח ביקורת על המשטר:
"אין להם אפילו את הסבלנות לקבל נוכחות של אדם כמו רפסנג'אני.
הוא המשיך ואמר "האזרחים צריכים להמשיך ולדרוש את זכויותיהם ,לוודא שדרישותיהם ייענו דרך מרי אזרחי".
הוא הצהיר בשנית שתוצאות הבחירות בעיניו היו רמאות ושהממשלה אינה לגיטימית בעיניו.
לדבריו, המפתח לפתרון המשבר מצוי בידי האנשים.
ממשלה חסרת לגיטימיות רק תגביר את הקונפליקטים הפנימיים והחיצוניים של איראן.
בידי האזרחים נמצא המפתח לפתרון המשבר. כן הוסיף שאינו מכיר במשטר אחמדיניג'אד.
מוסאווי אישר את כוונתו לייסד חזית פוליטית חדשה שתכלול פוליטיקאים מוכרים וידועים.
הרכב החזית ייחשף בתוך שבוע . מטרת הפעולה של החזית הפוליטית המאוחדת תהיה השגת דרישותיהם של אזרחי איראן.

בפגישה נפרדת שערכה שעתיים עם עיתונאים ואנשי תקשורת נוספים , מיר חוסיין מוסאווי דן במצב הנוכחי באיראן. הוא קרא לשחרורם המיידי של כל העצורים הפוליטיים וביקש מהממשלה להבטיח חופש פעולה לעיתונות ולהסיר את מסך הצנזורה מעל המדייה.
עבדואללה נורי רפורפמיסט נוסף שהצטרף לתנועה הירוקה אמר שאמצע שנות השבעים אף אחד לא חשב שהשאח יודח וייאלץ לעזוב את הארץ.


האייתוללה מוחמד דאסחיב- איש דת בולט משיראז הודיע על תמיכתו בדרשה שנשא רפסנג'אני ביום שישי שעבר.
כעת אמר, הוא מגבה את מוסאווי וכארובי ומבקש מאנשי דת נוספים להצטרף לתמיכה ההולכת וגוברת במוסאווי.
הוא הוסיף ואמר שהכמרים לא צריכים להיות חלוקים ביניהם בנושא שיש לו תמיכה כה מאסיבית בקרב האנשים.
במהלך החודש האחרון, מספר כמרים נוספים הביעו את תמיכתם במחאת הגל הירוק.

האייתוללה באיאת זאנג'אני- בתגובה לשאלה שנשאל על ידי אחד מאוהדיו : מינויו של מישהו למנהיג דרך מעשה רמאות הוא אינו לגיטימי. בכל מקרה, מי שטוען שמעשה רמאות נעשה על מנת להביא מישהו לשררה צריך שיהיו לו ראיות התומכות בטענה זאת. תלונות של מועמדים אחרים בבחירות על זיוף אינן מספיקות כדי לגרוע מהלגיטימיות של הנשיא אלא אם כן הם נמצאו מדוייקות. הוא הצהיר שגם במידה ותימצא ראייה לזיוף ורמייה שבוצעו במהלך הבחירות יהיה זה מוסד הנשיאות לבדו שיאבד מהלגיטימיות שלו. לא המשטר ולא אלא שמשרתים אותו.

דיווחים מאומתים חלקית מרמזים שהאייתוללה וואהיד חוראסאני - איש דת בולט אחר הזהיר את סאדח לארג'ני היום שהוא יאבד את חיי העולם הבא שלו אם יקבל מינוי לבית הדין הגבוה לצדק של הרפובליקה האיסלמית. סאדח לאריג'אני הוא חבר המועצה המכוננת , שמרני אדוק המועמד להחליף את אב בית הדין הנוכחי. לאריג'אני דווח בשנת 2006 כמי שאמר שלא קולות האנשים הם שמעניקים לממשל את הלגיטימיות שלו.

אחיו של האיתוללה מוחמד האשמי רפסנג'אני דחה את הטענות שהעלה מוטג'אבה זונור ( נציגו של חומייני במשמרות המהפכה) לפיהן הוא תרם יותר מחמישה מיליון דולאר לקמפיין של המועמד לנשיאות משאיין רזאי. מוחמד רפסנג'אני הצהיר שלא תרם מאומה לאף אחד מהמועמדים.
מטה רזאי הצהיר מצידו שאם זונור לא יוכל להביא סימוכין לטענתו, תוגש נגדו תביעה משפטית.

משיין רזאי האשים את תומכי אחמדיניג'אד בניסיון לערער על האמינות שלו. האתר של רזאי מדווח שקמפיין מטעם מפלגת אחמדינג'אד מנסה לשלול ממנו קרדיט על הישגיו ופועלו.

וועדה נוסדה במטרה לעקוב אחרי מצבם של העצורים הפוליטיים ולספק להם סיוע משפטי .
משפחות העצורים הפוליטיים נפגשו היום עם המועמד לנשיאות מהדי כארובי וביקשו ממנו שימשיך את תמיכתו בהן.
כארובי ביקש מהוועדה להקצות עורכי דין למעקב פרטני אחרי עצורים פוליטיים בהקדם האפשרי.
הוועדה הודיעה שבקרוב הם יקיימו פגישות עם הוועדה הפרלמנטרית לביטחון לאומי ומשפט כמו גם עם התובע הכללי של איראן.

מוחמד חתאמי חזר שוב על דרישתו לקיים משאל עם לגבי הלגיטימיות של הממשלה. הוא התעקש על כך שזכותם של אנשים לדרוש שקולם יישמע. אם התביעה לא תיענה, כל הערוצים החוקיים שעומדים בפני האנשים להשיג את מטרותיהם ייחסמו. חתאמי מתח ביקורת כנגד אלה שטוענים תואנות שווא לפיהן הוא, מוסאווי ורפורמיסטים אחרים חותרים תחת השלטון. הוא הצהיר שמשאל עם הוא מדיניות שמבטחת את השלטון והפציר בממשלה לקיים משאל עם בהקדם האפשרי.

האיתוללה מאכרם שיראזי הצטרף למאבק סביב מינויו של אספנדיר מאשאי כאחד מסגני הנשיא.
הוא טען שהמינוי לחלוטין לא לגיטימי. חמייני התנגד אף הוא למינויו של אספנדיר משאי כסגן הנשיא ואף על פי כן סירב אחמדיניג'אד לבטלו.
משאי נודע כמי ששחרר בעבר הצהרה שבה אמר " אנשי איראן חברים לאנשי ישראל". היום שחרר הצהרה נוספת בה טען שהייתה זו עמדת הממשל הרשמית באותה העת. דיווחים מאומתים חלקית טוענים שריב פרץ היום במהלך פגישת הקאבינט בין אחמדיניג'אד לחוסיין סאפאר חראנדי שר התרבות וההדרכה האיסלמית שבעקבותיו נאלץ חראנדי לעזוב את הפגישה.

הנשיא-בכוח אחמדיניג'אד חתם על חוק והעביר פקודה לביצוע צו שפוגע קשות בחופש הביטוי באיראן. לפי פרס טי ווי, החוק מצהיר שספקי אינטרנט חייבים לשמור את רשומות הגלישה של לקוחותיהם למשך שלושה חודשים.

מוטג'אבה זונור- נציגו של חומיינו במשמרות המהפכה הצהיר היום שהמפגינים חימשו את עצמם באתים, מכושים ואף רכשו גז מדמיע לפני הבחירות במטרה להשתתף במרי אלים לאחר הבחירות. הוא טען גם לקיומה של מחתרת וקבוצת התנגדות בת למעלה מ300,000 חברים שנוסדה לפני הבחירות . הוא התעקש שמטרתה של המחתרת הייתה לייצר הפיכה כנגד הרפובליקה האיסלמית בשיתוף פעולה עם ה-BBC.
הוא גם אישר ששני אנשי באסיג' נהרגו בידי המפגינים במהלך המהומות שפרצו לאחר הבחירות.

ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון הצהיר היום שממשלת בריטניה תומכת בזכויותיהם של המפגינים האירנים. הוא קרא למעצרם של עובדי השגרירות הבריטית וגירושם של שני חברי שגרירות נוספים בלתי- מקובלת. עובדי השגרירות הבריטית העצורים שוחררו בעזרת לחץ של הקהילייה הבינלאומית. בראון אמר לעיתונאים "אנחנו חייבים להיות מודאגים אם זכויות האדם של אזרחים נפגעות".

דיווחים מצביעים על כך שלמעלה מ-306 אנשי כמורה שמרנים מהעיר קום חתמו על הצהרה התומכת בגינוי שגינה האייתוללה יאזדי את הדרשה שנשא רפסאנג'ני ביום השישי האחרון.

שר החוץ השבדי קארל בלידט אמר אמש לעיתונאים שהלגיטימיות של משטר אחמדיניג'אד מאותגרת על ידי האנשים".
שבדיה כרגע היא נשיאת האיחוד האירופי לפי סבב רוטאציה המתחלף כל שישה חודשים.

נעצרו היום: שלושת העיתונאים
סעיד אמר קלנטרי Sayed Emar Kalantari – Ayandeh עורך אתר איינדה
חוסיין אגאי Hossein Aghaie
רזא ראפעי פורושאני Reza Rafi'ee Foroushani.

שני עובדי המכון המשפטי ראאד
Mohammad Reza Azeemi מוחמד רזא עזימי
Mostafa Sha'bani מוסטאפא שבאני

שוחררו היום
אוהיד בגי, צלם הקמפיין של כארובי
אוטג'טבה טהראני צלם העיתון אתמאד מאלי

דווח על שני הרוגים בהפגנות שהתקיימו אמש באורומייה אולם לא ניתן לאמת אותם כרגע.
הבלוגר "דרך המהפכן" פירסם רשומה ובה שמות של 65 הרוגים במהלך המהומות שלאחר הבחירות אולם נכון לעכשיו לא ניתן לאמת רשומה זאת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה