22 ביולי 2009

עלון ירוק 35 21.7


העלון הירוק באנגלית- מקור


אלפי אנשים התכנסו ברחובות טהראן אמש בכדי להתייחד עם זיכרם של אילו שנרצחו בהפגנות בחודש שעבר.

ההתארגנות לכינוס זה הייתה ספונטנית, ללא גיבוי של המנהיגים הרפורמיסטיים.
יום זה צויין גם כיום השנה להתקוממות של דוקטור מוחמד מוסגדה כנגד השאח הפרסי לפני למעלה מחצי מאה.

המפגינים נהרו לעבר כיכר תיר שבע, תוך שהם קוראים קריאות גנאי כנגד המשטר ועונדים צמידי יד ירוקים.
קהל מפגינים התכנס גם בכיכר ואנאק , כיכר ווליאיזר ואיזורים נוספים.

מספרן של הנשים כמעט ועבר את מספרם של הגברים. למרות שקשה לקבוע מספרים מדוייקים, רוב המקורות מעריכים שמספרם של המפגינים עבר את ה15,000. הסיסמאות שקראו המפגינים כללו דברי הלל לנשיא לשעבר מוסגאדה, שהודח בהפיכה שאירגן ה-CIA בשנת 1953.

כוחות ביטחון באלפיהם התפרסו על פני חלקים נרחבים של העיר. נוכחותם הורגשה במיוחד בכיכר תיר 7 שם נוכחותם המסאיבית פקקה את תנועת האנשים . דיווחים מאומתים חלקית מוסרים שזרים נצפו בקרב אנשי כוחות הביטחון.

דווח על התנגשויות בין המפגינים לבין כוחות השיטור ככל שהחל הקהל להתאסף בהמונים, כן הגבירו כוחות השיטור את מאמציהם לפזר את ההפגנה בכוח. הליקופטרים חגו מסביב למרכז טהראן. אנשי רשת החדשות של הרפובליקה האיסלמית איריב נפרשו על פני הגגות בכדי לצלם בוידאו ובסטילס את המפגינים. צילומים אלה משמשים לאחר מכן את כוחות הביטחון לזיהוי המפגינים. כוחות שיטור ניצבו מסביב לבניינים שמהם צילמו אנשי רשת החדשות איריב כדי להגן עליהם מפני המפגינים אך לא דווח על התנגשויות בין המפגינים לבין אנשי IRIB

חלק גדול מהאלימות שהופעלה כנגד המפגינים ספגו הנשים בשנית, מאחר ולא היו זריזות מספיק בכדי לחמוק מהתקפותיהם של כוחות הביטחון. נשים רבות הוכו באלות. דווח שגז מדמיע הופעל כנגד המפגינים-בעיקר בכיכר תיר 7.
רוב החנויות היו סגורות בעת ההפגנה-למפגינים לא היה לאן להימלט בכדי לתפוס מחסה . דווח על הפגנות גם בכיכר בהרשטן. נשמעו יריות במספר איזורים של טהראן אך לא דווח על הרוגים או פצועי ירי.
בנימה אחרת,
עדי ראייה סיפרו שחלק מאנשי כוחות הביטחון איבדו את המרץ שלהם במהלך המרדף אחר המפגינים, וחלק אף הידרדרו לכדי השמעת קללות כנגד המפגינים. רבים מאנשי כוחות הביטחון התלוננו על תשישות וביקשו מהמפגינים להניח להם לנפשם.

דיווחים מאשרים את קיומם של הפגנות באורומייה ובשיראז.
דווח גם על מספר מועט של הפגנות בעיר תאבריז אך גם הן לא ניתנות לאימות.
מאות מפגינים צעדו דרך שדירת חמראן ורחוב סעדי בשיראז לפני שהותקפו על ידי כוחות הביטחון, שעשו שימוש ברוטלי באלות בכדי להכות את המפגינים.
נוכחותם של אנשי כוחות הביטחון הייתה כה מסיבית, שרבים טענו שנכחו בהפגנות יותר שוטרים ממפגינים.
המפגינים קראו: אנחנו רוצים בשר עז- לא נשיא עז.

שוב נעשה שימוש ב"מחאת הפסקת החשמל"- מפגינים העלו את צריכת החשמל הביתית שלהם בכדי לגרום עומס יתר ולהפיל את המערכת. הפסקות חשמל יזומות לאות מחאה דווחו בחלקים רחבים של טהראן, כמו גם בקראג' ובקאווזין.
דיווחים מצביעים על כך שהטלוויזיה האירנית אפילו לא הציגה כהלכה את השעה הנכונה בטלוויזיה וזאת בכדי לבלבל את האנשים שניסו לסנכרן את צריכת היתר שלהם.
שניים מחברי התקוממות הסטודנטים בשנת 1999 בטהראן- אחמד טאבטבי וחסן זרז ארדשר הודיעו על השתתפותם בשביתת רעב שמתוכננת להתקיים מול שגרירות האו"ם בין התאריכים 22-25 לחודש. השחקן זוכה פרס האקדמיה הצהיר גם הוא על השתתפותו במחאה.
עשרים ושבעה עצורים פוליטיים לשעבר מאיראן הודיעו שהם יקיימו שביתת רעב בברלין בכדי להביע תמיכה וסולידריות
עם העם האירני. שביתת הרעב תחל בין יולי 24-25.
תומכיו של המועמד לנשיאות מהדי כארובי הודיעו על מחאהשתתקיים בשני לאוגוסט- ביום השני להשבעתו של הנשיא אחמדינג'אד. נכון לעכשיו מיקום ההפגנה אינו ידוע.
סעייד מוחמד חתאמי נפגש עם משפחות של שני עצורים פוליטיים-חוסיין טאג'יק וחאמזה גאלב. שניהם עבדו בשביל הקמפיין של המועמד לנשיאות מוסאווי. האתר של האימם האשמי רפסנג'אני פירסם דף מזכרונותיו מימי המלחמה נגד משטר השאח במהלך המהפכה. הוא כתב שכל דור מתמודד מול אתגרים, ושפחד מעולם לא עצר את העם האיראני לדורותיו מלהילחם על הזכויות שלהם.
שר הבריאות לשעבר איראג' פאזל גינה את היד הקשה של הממשלה כנגד המפגינים הלא אלימים ודרש להפסיק את אלימות המשטר באופן מיידי. "אנשי איראן לא מרדו כנגד השאח כדי שגם צעירינו ישפך על ידי המהפכה"
אחרי ההתכנסות של הרפורמיסטים בפרובניצית אזרבייג'אן המזרחית, רפורמיסטים ממחוז פארס ערכו פגישה אף הם בעיר שיראז.
הם הצהירו על תמיכתם במועמד לנשיאות חתאמי וקראו לביטול תוצאות הבחירות האחרונות.

נמשכת המחלוקת והסערה במשטר האירני סביב מינויו אספנדיאר רחים משאי לסגן הנשיא.
חרף זאת, ממשיך הנשיא-בכוח אחמדינג'אד להביע את תמיכתו במשאי כסגנו.
אחמדיניג'אד המשיך לתמוך במינויו של משאי גם כאשר הוא עבר "בידוק" על ידי חמייני בפגישה שנערכה ביניהם היום.
סאייד מוחמד חאסן אבוטוראביפארד הודיע לרשת החדשות של הסטודנטים שחמייני, מרבית חברי הפרלמנט, והעם האיראני רוצים שמשאי יפרוש מתפקידו או לחילופין שמנויו יבוטל על ידי אחמידיניג'אד הנשיא בכוח.

במחטף אירוני (לאחר שהשמיע את טענת ה"משטר הטוב") מינה אחמדיניג'אד את חתנו מהדי חורשידי למנהל המזכירות הנשיאותית. הבעל של גיסתו של אחמדינג'אד מונה לעמוד בראש אירגון הנוער הגדול באיראן.

מפכ"ל המשטרה אמסעיל אחמדי מוגאדם האשים את האופוזיציה בכך שהיא מחרחרת מהומות והודיע שהמשטרה האיראנית תרסק את כל מי שינסה ליצור מתח בתוך איראן. בית הדין הגבוה לצדק הודיע שהוא אינו מתכוון ליצור מצב שאותו כינו עורכי הדין "נמנע מהם החופש לעסוק במקצועם"

שר החוץ הרוסי הצהיר שמספר קטן מאוד של אנשים באיראן קרא קריאות גנאי כנגד רוסייה במהלך ההפגנות.
בה בעת הצהיר שגריר איראן ברוסיה שהמטוסים הרוסיים הרבה יותר בטוחים לטיסה מאלה של איירבוס".

איש הקונגרס האמריקאי תדאוס מקקוטר נשא נאום בפני בית הנבחרים היום. בנאומו מתח ביקורת על התנהלות המשטר האיראני ודיבר על האלימות המינית והרצח של טראנה מוסאווי. ניתן לצפות בדבריו בקישור הבא:
: YouTube - McCotter on Iran's Khamenei: Your Referendum Has Been Held and You Have Failed Your Test


דיווחים שהתקבלו מצביעים על כך שלפחות 30 אנשים נעצרו במהלך ההפגנות של היום, לא ניתן לאשר דיווח על מקרה מוות במהלך המעצרים וההפגנות.
מוחמד עלי דדחה, עורך דין איראני שנעצר לאחר ההפגנות-הואשם באחזקת אופיום וכלי נשק לא חוקיים.

שאפור קאזמי , גיסו של המועמד לנשיאות מיר חוסיין מוסאווי עצור בתנאי בידוד במשך למעלה מחודש.
דווח גם שבימים האחרונים ביצעה המשטרה מעצרים של לפחות 6 פעילים רפורמיסטיים בולטים ומשפיעים במהבאד.

עורך העיתון היומי קייהאן דחה את דרישתו של הנשיא לשעבר חתאמי לקיים משאל עם. הוא השווה אותה לקריאתו של
מיכאל לידן איש המכון האמריקאי ליוזמה שבשנת 2003 להפיכה צבאית כנגד המשטר האיראני.

איש רשת הטלוויזיה של המשטר PRESS TV ג'אבד שמקאדרי הודיע שאיריב- רשת החדשות של הרפובליקה האיסלמית תאפשר יותר זמן אוויר לנשיא בכוח אחמדיניג'אד.


פאולה סלייטר, אומנית פיסלה את דמותה של נדה סולטאן המנוחה.
הפיאצה מיכלאנג'לו באיטליה הוארה בירוק לאות הזדהות עם מחאת הים הירוק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה