30 במאי 2013

עינוי, עקירה, התנגדות: סיפורו של סלאמה קיילה


מקור  מאת בודור חסן
הערת המתרגמת: השמטתי במכוון את הניתוח והפרשנות הפוליטית של בודור לטובת העובדות ה"יבשות". אתם יותר ממוזמנים לקרוא אותם בעצמכם.

ב24 לאפריל, בשתיים בלילה נעצר סלאמה קיילה ,גולה פלסטיני ואינטלקטואל מרכסיסטי , בביתו בידי כוחות מודיעין סוריים מוסווים כאזרחים. עורך דינו של סלאמה קיילה אנוואר בוני מהמרכז הסורי ללימודי משפט ומחקר העוסק בתחום של זכויות אדם אומר שלקיילה לא נאמר מדוע עוצרים אותו, ושמעצרו הוא נדבך נוסף בדיכוי חופש הביטוי בסוריה.  סלאמה קיילה הוחזק במעצר ללא תקשורת עם העולם החיצון במשך כמעט שלושה שבועות ובסופו של דבר הוא גורש לירדן בערב יום הנכבה. בראיון שנתן בירדן הוא סיפר על התנאים המחפירים בהם הוחזק בעת שהיה כלוא במתקני המודיעין של חיל האוויר הסורי במחוז אל אומאוויין ובבית החולים הצבאי.  הצלקות  מהמכות שספג עדיין ניכרות, אולם קיילה מתעקש ועומד על כך שהעינויים שספג הם כאין וכאפס לעומת העינויים שעברו חבריו לתא המעצר. החוקרים הטיחו בפניו את דבר הימצאו של עלון בשם "השמאלני" בביתו בעת המעצר, והביעו זעם רב על שורה ספציפית ממנו שבה נכתב " על מנת לשחרר את פלסטין, חובה על המשטר הסורי ליפול". קיילה הכחיש כל קשר לעלון.  החוקרים הצליפו בקיילה באמצעות כבל מתכת והיכו את כפות רגליו במקל במבוק. קיילה אמר לארגון אמנסטי שהחלק הקשה ביותר במעצרו היה השהות בבית החולים הצבאי, שם נדחסו מספר מאושפזים במיטה אחת כשהם כפותים, ושמיכות מכסות את פניהם." אילצו אותנו לעשות את צרכינו במיטה והיכו אותנו אם רק העזנו לדבר האחד עם השני". 

סלאמה קיילה נולד בביר זית ליד רמאללה. בשנת 1979 סיים תואר במדעים פוליטיים באוניברסיטת בגדד בעיראק. מאוחר יותר עבר לדמשק משם עסק במגוון תחומים, שעיקרם כתיבה ביקורתית לצדק חברתי ומאבק לשחרור. בחיבורי דן בלאומיות הערבים, בגלובליזציה ובאימפריאליזם, בין השאר. סלאמה קיילה הרבה לבקר את השמאל הערבי על שלטענתו כשל בהתנגדות מול משטרים רודניים ותחת זאת בחר להכתים את המורשת הסוציאליסטית על ידי רכיבה על עגלת הלאומנות והבעת'יזם . הביקורת שלו כלפי השמאל הבורגני שמה לה למטרה את גיבושה של תנועת שמאל שתהיה מהפכנית באמת.  בה בעת שבה ביקר את המרכסיזם והלאומנות מתוך קרבה אינטימית,  הוא לא חדל לבקר ללא לאות את האימפריאליזם המערבי ובעיקר את הציונות, כפי  שתואר על ידי הפרופסורים עומאר דאהי וויג'אי פאשראד שכתבת פרופיל שפורסמה עליו באתר "ג'דאליה".
הביקורת של קיילה על המשטר הסורי בהנהגת חאפז אל אסד הובילה למאסרו בשנת 1992. הוא שוחרר  כעבור ארבע שנים, אשר כמה חודשים מהם בילה בבידוד. בשנת 1996 הוא נידון לשמונה שנות מאסר נוספות. הוא שוחרר  לבסוף בשנת 2000 אחרי שבילה שנתיים בכלא תדמור הידוע לשמצה, אותו כינה "מחנה ריכוז". חודשים לאחר שחרורו התגלה אצלו סרטן.  חרף מצבו הבריאותי, המשיך לכתוב ולהיות פעיל שחרור עבור סוריה, פלסטין והעולם כולו.
קיילה משוכנע שהמשטר עתיד ליפול : "כאשר רואים את הנחישות של האסורים הצעירים אחרי עינויים נוראים, מבינים שהמשטר הסורי הנוכחי אינו בר קיימא"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה