30 במאי 2013

שאלות ותשובות עם מישל קילו: תקווה לשינוי?


מישל קילו הוא אחד ממתנגדי  משטר אסד הבולטים. הוא קנה את עולמו הפוליטי  באביב דמשק, תקופה קצרה באביב 2000 שבה שרר בסוריה חופש ביטוי יחסי. הוא נמלט מסוריה 8 חודשים לאחר  פרוץ המהפכה והוא שוהה כרגע בגלות בפריז עם משפחתו.
שאלה: האם אתה תומך באופוזיציה הסורית הלאומית? ואם כן, היכן אתה מזהה את כוחותיה ונקודות החולשה שלה?
תשובה: אינני חבר באופוזיציה הסורית הלאומית, מאחר ואני חושב שהייצוג של התנועה האיסלמית בקואליציה הזו  אינו משקף מגמות נרחבות בקרב כוחות האופוזיציה עצמם, בעיקר חילון ודמוקרטיזציה.

שאלה: כשאתה משקיף על הלחימה בסוריה, מה אתה רואה?
תשובה:אני רואה תזוזות קלות במאזן הכוחות בין האופוזיציה למשטר, עם אפשרות לתהפוכות מפתיעות. עלולים להיות צעדים נואשים מצד משטר אסד, כולל שימוש בנשק אסור לפי החוק הבינלאומי ככל שאסד מאבד שליטה על יותר ויותר איזורים בסוריה. הלחימה הגיעה עד דמשק, כולל לחימה סביב מוקדי כוח.

שאלה: האם אתה רואה סיכוי לפתרון דרך משא ומתן? מהו התרחיש האופטימי ביותר מבחינתך?
תשובה: יש תקווה מסויימת, מוגבלת לפתרון של משא ומתן. גורמים במשטר אסד מוכנים לשקול פיוס ונקיטת צעדים לעבר דמוקרטיזציה.

שאלה: האם ניתן למנוע מסונים ועלאווים להילחם זה בזה?
תשובה: איני יודע אם ניתן למנוע חיכוכים בינעדתיים בלי תוכנית לאומית שתכלול את כל הפלגים. תוכנית כזאת אינה קיימת היום, האופוזיציה החמיצה את ההזדמנות ליישם תוכנית כזאת. אנחנו צריכים תוכנית שתעודד את כל הפלגים לקחת חלק בפרוייקט לאומי, בכדי לעצור את הסכסוך העדתי ואת הסיבוכים העתידיים שעלולים להיווצר כתוצאה ממנו.

שאלה: האם חלקים מהמשטר הנוכחי יוכלו לשמור על עמדותיהם בסוריה העתידית?
תשובה:כן, ישנם  כאלה, במיוחד כאלה שעורקים ממשפחת אסד בשביל להיות עם אנשי העם הסורי.

שאלה: מה מחזיק את משטר אסד כיום?
תשובה: המשטר הסורי שואב את כוחו  מתמיכה סינית, רוסית , איראנית ומהיעדר העמדה של המערב בנידון. חוסר המעש של המערב נותן לאסד אור ירוק לדכא את אנשיו.

שאלה: האם אתה חושב שאסד יעשה שימוש בנשק כימי בשביל לשרוד פוליטית?
תשובה: אין לי ספק שהוא יעשה שימוש בכל סוג של נשק שיש ברשותו, כולל נשק כימי מאחר ואין לו כבוד לחיי אדם,  אחר הוא לא היה מחריב את ארצו שלו.

שאלה: איך אתה חושב שאסד יצא מהתמונה?
תשובה: הפחד הכי גדול שלי  הוא שהמאבק להפלת המשטר יהפוך למלחמת אזרחים כוללת  וכאוס פוליטי אלים. אסור לשכוח שסוריה הרוסה מהמלחמה, אנשים רבים חסרי בית ורעבים, ובאווירה הזאת עלול לשרור כאוס.

שאלה: מה הפחד הכי גדול שלך בנוגע לסוריה?
תשובה: אסד רוצה לנצח את אנשיו שלו, זאת המטרה של המלחמה שהוא פתח בה לפני שנתיים. הוא חושב שהוא עדיין יכול לנצח במלחמה הזאת.

שאלה: מה צריכה הקהילה הבינלאומית לעשות עבור סוריה?
תשובה: על הקהילה הבינלאומית לפתח פתרון ברור, ישים,  ומעשי להפסקת ההרג בסוריה ולמציאת מוצא פוליטי ,  ללא היסוס. עד כה הקהילה הבינלאומית הוכיחה חוסר יכולת לעשות דבר, הקהילה הבינלאומית התנערה מאחריותה בטענה שהאופוזיציה הסורית מפוצלת והחברה הסורית מסוכסכת בינה לבין עצמה.

שאלה: לו יכולת לבקש מהנשיא ברק אובמה לשנות דבר אחד בנוגע לסוריה, מה זה היה?
תשובה: הייתי חוזר ואומר לו דבר אחד- מדיניות החוץ של ארצות הברית חייבת להיות מבוססת על כבוד לזכויות אדם באשר הן.

שאלה: האם על הקהילה הבינלאומית להכריז על שמי סוריה כאיזור אסור לטייס?
תשובה:  במשך יותר משנתיים העם הסורי הוכיח שהוא יודע להילחם בכדי להגן על ביתו, ללא התערבות מבחוץ אך תוך הספקה של מינימום תחמושת על מנת לזכות בחירותו. אני מאמין שהעולם המערבי לא רוצה שאסד יעזוב אלא הוא יתן לו לשמור על כוחו עד שישמיד את החברה הסורית כולה ואת כל מה שקושר אותה יחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה