5 בדצמ׳ 2009

Mohsen Sezagara - on Azar 16

چهارشنبه 11 آذر 88، دوم دسامبر 2009 میلادی
درباره پنج موضوع صحبت می کنیم.
جلسه سرد شکرانه اتحاد
موضوع اول، جلسه ای که به نام «شکرانه اتحاد» مجلس شورای اسلامی و آقای لاریجانی برای سال دوم دعوت کرده بودند. این جلسه بسیار سرد برگزار شد و از 199 نفر که دعوت کرده بودند ، سی نفر بیشتر نرفتند و نکته مهم اش این است که غیر از آقای کروبی و ناطق نوری ، آقای هاشمی رفسنجانی هم نرفته بود بنابراین از روسای سابق مجلس فقط آقای حدادعادل و لاریجانی حضورداشتند.

همین طور آقای احمدی نژاد هم نرفته بود. این جلسه نسبت به جلسه مشابه اش در سال قبل که حتی نمایندگان ملی مذهبی دور اول مجلس هم رفته بودند، نشان می دهد تاثیر جنبش سبز در این پنج ماه گذشته آن چنان بوده که ریزش بزرگی در حکومت ایجاد کرده است و تنها طرفداران جنبش سبز دیگر در این گونه مراسم ها شرکت نمی کنند بلکه کسانی که زمانی جز اصول گرایان بودند مثل آقای ناطق نوری هم در این مراسم ها شرکت نمی کنند.

اما نکته دیگری که پیرو صحبت دیروز کردیم این بود که آقای هاشمی رفسنجانی با این که آقای خامنه ای سعی کرده بود از او دلجویی کند اما کماکان در این جلسه حاضر نشده بود، به هر صورت این نشان می دهد حرکت جنبش سبز چگونه عناصر صادق تر و سالم تر را از رهبری دور کرده است.


تاکید آیت الله منتظری بر مبارزات بی خشونت
نکته دوم این که آیت الله منتظری به سوالاتی که درباره جنبش سبز از ایشان شده پاسخ هایی داده است . به طور خلاصه تاکید ایشان بر حفظ دیسیپلین مبارزات غیر خشونت آمیز، تاکیدی اساسی است . همین طور ایشان سه  دلواپسی هم بیان کرده ، یکی این که شعارهای انحرافی و تند داده نشود که جنبش را زود هنگام وارد فاز های دیگری بکند، دیگر این که ما یک ماراتن مبارزاتی داریم و عجله و بی صبری نباید کرد و باید بتوانیم نیرویمان را تقسیم کنیم و آرام آرام رشد جنبش را طی کنیم تا به فاز های نهایی برسیم و نکته نهایی این که اختلاف سلیقه ها نباید موجب اختلاف حرکت بشود پیرو بحث هایی که قبلا هم کردیم اگر اختلاف سلیقه در جنبش سبز باشد هیچ اشکلالی ندارد مادامی که شعار محوری پایین آمدن دولت کودتایی و محاکمه مسببین و تصدی دولت منتخب مردم را در محور حرکت نگه داریم اختلاف سلیقه بین جناح های مختلف هیچ مشکلی ایجاد نمی کند به خصوص این که می تواند با هم تبادل نظر داشته باشند با حفظ مواضع شان و در فردای دموکراتیک ایران هر اختلاف سلیقه ای هم که باشد با روش دموکراتیک و حاکمیت صندوق رای قابل حل است.

نکته سوم، تجمع دانشجویان ، دانشجویان خواجه نصیر است و اعتراضی که به بازداشت میلادی اسدی عضو شورای تحکیم وحدت که این دانشگاه کردند و این تجمعات در دفاع از حقوق دانشجویان و اعتراض به دستگیری آن ها می تواند کمک کننده باشد برای این که هزینه حکومت برای دستگیری دانشجویان بالا ببرد .
رهنورد، سومین متفکر برتر امسال
اما نکته چهارم، مجله فارن پالسی – سیاست خارجی- در بین یک صد متفکر تاثیرگذار در سال گذشته خانم زهرا رهنورد را به عوان نفر سوم بعد از آقای برنانکه ، رییس بانک مرکزی آمریکا ،  و آقای اوباما انتخاب کرده و عکس خانم رهنورد لابلای عکس بقیه متفکران روی جلد این مجله دیده می شود .

 من فکر می کنم این انتخاب نشان می دهد دیدگاه های خانم رهنورد تاثیر بزرگی نه فقط در ایران گذاشته که در کل منطقه و دنیا این جنبش تاثیر گذاشته و توانسته موج مبارزات بی خشونت ایران و پاسخ هایی که جنبش سبز به گسل های اجتماعی جامعه ایران از جمله گسل جنسیتی داده است به دنیا ببرد و دنیا متوجه حرکت ایران شده است. به هر صورت  خانم رهنورد یکی از چهره ای شاخص جنبش سبز ملت ایران است.
16 آذر و دانش آموزان و نظامیان
نکته آخر این است که در ادامه بحث هایمان در باره 16 آذر، قبلا مطرح کردیم که در میان محورهایی که جنبش دانشجویی برای 16 آذر امسال مطرح کرده یکی این است که نه فقط از عموم مردم دعوت کرده که به دانشگاه ها بیایند و یا در هر جای دیگر شهر که می توانند به حرکت کمک کنند -به نحوی که درگیر پیش نیاید مثلا به شکل سواره، بوق زدن و سایر شکل ها- حاضر شوند، اما به غیر از آن به طور اخص از دو گروه ویژه هم دانشجویان دعوت کرده اند که در روز 16 آذر به دانشجویان بپیوندند، یکی دبیرستانی ها ست که که روز دانشجو را دانش آموزان هم داشته باشند و  یکی هم نیروهای مسلح است ؛ ارتشی و سپاهی هر دو .

 من فکر می کنم دعوت دانشجویان از دانش آموزان که نزدیک ترین گروهی باشند که در کنار دانشجویان می توانند فعالین کنند حرکت بسیار پخته و سنجیده ایست و دانش آموزان که آرام آرام به جنبش سبز پیوسته اند دعوت می کند چه داخل مدرسه و چه اگر می توانند در هنگام خروج از مدرسه چه اگر می توانند به نزدیک ترین دانشگاه ازاد و دولتی بروند و شعار های جنبش سبز را بدهند . این کار کمک میکند که ما بعد از 16 آذر حرکت سریع تر و وسیع تری در میان دانش آموزان و در مدارس داشته باشیم.

اما راجع به نیرو های مسلح و پیوستن آن ها به جنبش سبز که علامت های مهمی هم نه فقط از داخل سپاه که بلکه حتی از داخل ارتش بیرون می آید که نمی توانند تحمل کنند عده ای رانت خوار کودتاچی وابسته بعه خارجی بخواهند که مردم را سرکوب کنند و به تجاور به حقوق ایرانیان بپردازند . این حرکت در 16 آذر می تواند مقدمه خوبی محسوب شود برای این که در ادامه جنبش از نیروهای مسلح  بخواهیم از حقوق مردم دفاع کنند و در واقع نافرمانی کنند در برابر فرماندهان فاسدی که می خواهند آن ها را در برابر ملت قرار بدهند.

فکر می کنم تاکید بر شعار هایی مثل «برادر سپاهی  -  چرا برادر کشی؟ » یا « ارتشی و سپاهی -  یاور ملت ما در جنگ با تباهی» و امثال این ها در کنار آن شعار همیشگی جنبش دانشجویی ایران « اتحاد ، مبارزه، پیروزی» می تواند این 16 آذر را به نقطه عطفی در تاریخ روزهای دانشجو در 56 سال گذشته تبدیل کند.

تا فردا ، شاد، پیروز ، موفق و سرافراز باشید
به امید پیروزی ایران و ایرانی 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה