24 ביולי 2009

עלון ירוק 38 24.7



לאות סולידריות עם התנועה הירוקה, המפגינים יקיימו ביום שבת הזה- ה25.7 אירועי מחאה בלמלעה מ-100 ערים ברחבי העולם. היוזמה מופצת בארצות הברית. ג'וש שחריאר עורך העלון הירוק מצטרף גם הוא למחאת הים הירוק בארצות הברית ומבקש מחברים לבוא בהמוניהם למחאת הים הירוק בכל מקום שבו היא מתקיימת. שירין עבאדי, האקטיביסטית זוכת פרס נובל תצטרף למחאת הים הירוק שתתקיים באמסטרדם. למידע על הפגנות ומיקומן לחצו כאן
כחלק מהמחאה יכוסה מגדל אייפל ברביד ירוק בין השעות 19:00-21:00

משפחות של עצורים פוליטיים רבים מתכננות להתכנס לאות מחאה למול כלא אבין בשעה 10 בבוקר מחר
(בהמשך לאירועי מחאה רבים שקיימו לאחרונה).

שביתת הרעב מול שגרירות האומות המאוחדות נמשכה היום בהשתתפותם של ידוענים איראנים רבים,
אמריקאים ובני לאומים אחרים.
הבלשן והאינטלקטואל נועם חומסקי הצהיר שאנשי העולם יצאו נשכרים ממאבקם של האיראנים אם ישכילו ללמוד ממנו.

מחאת כנגד נוקיה התקיימה למול היכל נוקיה בלוס אנג'לס. המפגינים האשימו את נוקיה בכך שמכרה ציוד ניטור,איכון ומעקב למשטר האיראני בכדי שיוכלו לאתר את המפגינים על פי השימוש שלהם במכשירים סלולריים ניידים ודרך רשומות הגלישה שלהם
( קישור התמונה מכיל תוכן גראפי קשה לצפייה)

במכתב שנשלח למאהדי כארובי האייתוללה מונטאזרי ביטא "זעזוע ושאט נפש" לגבי התקיפה שעברו מהדי כארובי ועבדולה נורי ביום שישי האחרון.
עבדואללה נורי ומהדי כארובי הותקפו בידי כוחות הבטחון פיזית ומילולית כאשר עשו את דרכם לעבר אוניברסיטת טהראן כדי להשתתף בטקס תפילת יום השישי. האייתוללה מונטאזרי שב והדגיש שהלגיטימיות של המשטרר נובעת מתמיכתם של רוב אזרחי המדינה כמצויין בחוקה. הוא הוסיף שמצערת העובדנ שהמשטר חושש עד כדי כך ממפגינים שוחרי שלום ומהשתתפותם של פוליטיקאים דוגמת מהדי כארובי בהפגנות. הוא הטיל את האשמה על אלה שנתנו יד חופשית לכוחות הביטחון לפעול ביד קשה בכדי לדכא את ההפגנות. בדבריו כלל גם אזהרה " על הממשלה להאזין לקולותיהם של האנשים ולהיענות לדרישותיהם הלגיטימיות בכדי לשקם את אמון הציבור ברפובליקה האיסלמית".

האייתוללה סנאי מקום הצהיר שוב שווידויים כפויים שהושגו מעצירים בדרכי מרמה הם חסרי תוקף משפטי- ההגיון שולל את הערך שלהם והם נוגדים את דרך האיסלאם. הוא הוסיף שלמרות שמותר לעצורים לשקר כדי להציל את עצמם מהעינויים, מי שמחלץ וידוי בדרכים כוחניות מהעצורים חוטא בחטא חמור. כל צורה של עינוי המבוצעת כנגד העצורים היא לא חוקית ואנטי-איסלמית. האייתוללה סנאי מתח ביקורת גם על רשת החדשות הממשלית IRIB על ששידרה ופירסמה וידויים שנגבו בכוח מאת העצורים.

הנשיא לשעבר סאעייד מוחאמד חתאמי ביקר את משפחות העצורים הפוליטיים ושוחח עימם. משפחות העצורים אותם ביקר : משפחת סעיד לאיילז, אבאסמירזה אבוטאלבי, ודאבוד סולאמאיני. חתאמי קרא לשחרור מיידי וללא תנאים של כל העצורים שנכלאו במהלך המהומות שפרצו לאחר הבחירות או בשל קשר שלהם לתנועה הירוקה.

ביולי 22 דיווחנו על 306 אנשי דת שמרנים, חברי התאחדות מורי הסמינר של קום ששחררו הצהרת תמיכה בגינוי שגינה איתוללה יאזדי את דרשת השבת שנשא האימאם רפסמג'אני. דיווחים עדכניים מצביעים על כך שההצהרה המדוברת נכתבה למעשה על ידי עורך עיתון קייהאן על פי הוראה שקיבל מהאייתוללה חיג'אזי- כומר שמרני אדוק מהעיר קום. למרות שרוב אנשי הדת החברים באירגון מורי הסמינר של קום הם שמרנים אדוקים, זיוף זה הוא עדות נוספת לתעמולה של הממשלה כנגד התנועה הירוקה.

ראש העיר של טהראן מר מוחאמד באכר גאליבאף הצהיר שעל אחמדיניג'אד לפטר את משאי וקרא לו ולאשתו צבועים. בכך הוא חובר למספר פוליטיקאים שמרנים נוספים שזועמים על מינויו של משאי לסגן נשיא איראן. משאי גונה בחריפות על ידי הפוליטיקאים הניציים של איראן. חמנאי שלח מכתב אישי לאחמדיניג'אד וביקש ממנו לבטל את מינוי של משאי מהמשרה בשבוע שעבר.

בתוך שעות ספורות הודיע מוטג'אבה סמארה האשמי- אחד מעוזריו הבכירים של אחמדיניג'ד שאספנדיאר ראחים משאי הצהיר על כך שהוא אינו מחשיב את עצמו כסגן נשיא איראן יותר ומוכן לקבל כל תפקיד אחר בשירות הרפובליקה האיסלמית של איראן. האתר של משאי לא כולל תיקוף ואישרור להצהרה זו. טרם ידוע מי יחליף אותו בתפקיד.

אמריקה והסיקור התקשורתי סביב מהומות אחרי-הבחירות באיראן ומחאת התנועה הירוקה: כיצד הצליח הסיקור של המדייה החדשה במקום שבו התקשורת הישנה נכשלה? מסביר מאמר שפורסם לאחרונה.
הסנאט האמריקאי אישר פה- אחד חוק דו-מפלגתי שמטרתו לתקצב קרנות שיסייעו לאזרחי איראן להשיג גישה בטוחה יותר לאמצעי התקשורת. זאת נעשה על מנת לנטרל חלק מהצנזורה האירנית על המידע והחדשות. כמעט 55 מיליוני דולארים יופנו למטרה זאת- החוק נקרא VOICE-Victims of Iranian Censorship (להגנת קורבנות הצנזורה האיראנית).

סאעיד רזה אכראמי- מזכיר ההתאחדות של דרשני טהראן הועבר ממשרתו על ידי הממשלה. דווח שחבריו התאחדות הדרשנים התנגדו לעמדותיו הפוליטיות. אכראמי נודע כתומכו של המועמד לנשיאות מיר חוסיין מוסאווי במהלך הבחירות. הוא גם עמד בראשו של תא קטן של תומכי מוסאווי בקרב השמרנים.

טקס תפילות יום השישי האחרון הונחה על ידי אחמד חתאמי בהשתתפותם של 10,000 איש בלבד, נפילה חדה באחוז הנוכחות בהשוואה ליום שישי שעבר. חתאמי שוב מתח ביקורת על התנועה הירוקה , על הפוליטיקאים המובילים אותה, והפעילים התומכים בה. לאחר הדרשה 300 מפגינים תומכי המשטר מחו כנגד חתאמי. המחאה נמשכה דקות ספורות בלבד. רוב המתפללים סיימו את התפילה וצעדו לכיוון תחנות האוטובוסים ורק קריאות מחאה ספורות נשמעו. המועצה האיסלמית הלאומית - (גוף רפורמיסטי )הודיעה מנגד על תמיכתה בדרשת יום השישי שנשא שבוע שעבר האימאם רפסנג'אני.

שורד ההתקפה הברוטאלית של כוחות הביטחון על המפגינים בכיכר בהרשטן ב-23.6 החלים מפצעיו ואישר בעילום שם שהוא הותקף ונפצע על ידי באסיג' חמוש בגרזן. אותו שורד נודע בעבר כמקור מהימן לדיווחים מטהרן.
דיווחים מצביעים על כך שרבים מהפרופסורים האירניים שהשתתפו בהפגנות שלאחר הבחירות או תמכו במחאת התנועה הירוקה ונעצרו יודחו ממשרותיהם. אובדנם של אנשי הסגל האקדמי הנזכרים לעיל עלול לגרום נזק כבד ליוקרתה האקדמית של האוניברסיטה.

אביב של השאהיד, מארטיר שנפל על קידוש ה' מסעוד האשמזדה הי"ד שוחרר בערבות מהכלא אך נאסר על משפחתו לקיים טקס הלוויה או לתלות דגלים שחורים לאות אבל מחוץ לביתם. כן נאסר עליו להתראיין לכלי תקשורת זרים. גם בני משפחתה של נדה סולטאן הי"ד קבלו איומים שלא לקיים טקסי אבל ביום ה-40 למותה של נדה. זאת לאחר שמשרד המידע הודיע היום שלבני משפחות השאהידים, מארטירים, אלו שנפלו על קידוש ה' הרוגי מלכות אין זכות לערוך התייחדויות לזיכרם של אהוביהם.

חוסיין שאריטמאדרי עורך העיתון היומי קייהאן פרסם היום מאמר מערכת בנושא מינויו של משאי בידי אחמדיניג'אד. הוא טען שהעובדה שאחמדינג'אד בושש מלהעביר את משאי ממינויו חרף מכתב הגינוי שקיבל מהאיתוללה חמינאי בנידון מעידה על כך שהנשיא בכוח לוקה בהבנת האיסלאם.
אמיר רזה חאדם- חבר פרלמנט שמרני דיווח בבלוגו ש IRIB הטילה חרם על תמונותיו וקטעי הוידאו שבהם הוא מצולם ולא תשדר אותם או תשחרר אותם לעיתונות המודפסת. הוא הוסיף כי חרם תקשורתי זה הוטל עליו עקב השתתפותו בתפילות יום השישי שנשא האימאם האשמי רפסנג'אני ביום השישי האחרון.


חרף קריאות הגנאי נגד בריטניה, הקללות ומעצר עובדי השגרירות, מגלה המשטר האיראני גם סימניםם של קירבה לאלביון הדגולה:
נשיא הפרלמנט האירני לשעבר, גולאם עלי חדאד עאדל נצפה כשהוא עורך שופינג בלונדון.(ככל הנראה).


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה