17 ביולי 2009

עלון ירוק 31 - 16.7

Source:Green Brief

האימאם האשמי רפסאנג'ני נשא אמש את תפילות יום השישי בפני קהל גדול. דרשתו לוותה בנוכחות מסיבית של מפגינים.דרשת יום השישי שנשא לא שודרה כמקובל בטלוויזיה, אך ניתן היה להאזין לה בראדיו.
בדרשת יום השישי נכחו פוליטיקאים פרו-רפורמיסטים רמי דרג ובהם המועמד לנשיאות מיר חוסיין מוסאווי, המועמד לנשיאות מהדי כארובי, ועבדאללה נורי. אישתו של המועמד לנשיאות זהרה רנווארד ושתי בנותיו נכחו אף הן בתפילת יום השישי.
המועמד הפרו- רפורמיסט לנשיאות מהדי כארובי הותקף היום אל מול אוניברסיטת טהראן בעת שניסה לחבור למתפללים.
הפוליטיקאי נורי הותקף פיזית ומילולית אף הוא כשהיה בדרכו לאוניברסיטת טהראן בידי כוחות באסיג'. נורי הוא פוליטיקאי פרו רפורמיסט שכיהן כשר התרבות בתקופת שלטונו של הנשיא חתאמי. חתאמי עצמו לא נראה בתפילות יום השישי וכן נעדרו פוליטיקאים שמרנים.
בדרשת יום השישי שנשא האימאם רפסאנג'אני הוא קרא לשחרורם של כל העצירים הפוליטיים, הפסקת הצנזורה ומשא ומתן בין בין המשטר למתנגדיו במטרה ליישב את הסכסוך.
הוא קרא למשטר לשקם את אמון הציבור הפגוע בשלטון החוק האיראני. אלפים התכנסו באוניברסיטת טהראן והאזינו לדרשת יום השישי של האימאם האשמי רפנסג'אני בעוד שחלקם אף ענדו צמידים ירוקים לאות הזדהות עם מחאת הים הירוק כנגד המשטר. בה בעת צעדו מאות אלפים ברחובות טהראן במחאה כנגד המשטר במהלך הנאום.
נאומו של האשמי נקטע על ידי מפגינים שקראו "חופש, חופש". וכן קריאות גנאי כנגד רוסיה וסין.
האימאם רפסג'אני חזר וקרא לנוכחים לשמור על השקט והסדר הטוב אולם הקריאות נמשכו.
יצויין שאף מפגין לא חזר על הקריאה המקורית שהשמיע רמקול שמוקם במסגד: "מוות לאמריקה".
קריאות המחאה הופנו כנגד רוסייה וסין.
החדשות באיראן לא דיווחו על קריאות המחאה כנגד רוסייה וסין וכן צינזרו את דרשתו של האימאם רפסנג'אני משום שהכילה
מסר מובהק של אחדות הנתפס כערעור על סמכותו של המשטר.
מספר המפגינים ברחובות קשה להערכה. בעוד שדיווחים טוענים שברחובות טהראן נכחו כארבעה מיליון איש, בהתבסס על תמונות וקטעי וידאו ניתן לשער שמדובר בכמיליון איש. המאסה הגדולה של המפגינים התקבצה בין אוניברסיטת טהראן לבין כיכר אזאדי- הרחובות המפרידים ביניהם היו הומי-אדם, בהם גם כמה מאות מפגינים פרו-שמרנים אשר נשאו שלטים ועליהם תמונות של הנשיא-בכוח אחמדינג'אד והאייתוללה חומייני.

מאות אנשים התכנסו גם מול משרד הפנים האיראני, כלא אבין, בית הדין הגבוה לצדק, וכן בכיכרות אנגלהאב,קשווארז, ווליאיזר,ג'אמהורי, פרדוזי, וכן בשדירות קודס ושדירות אזאר 16. המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב "מוות לדיקטטור"
וכן "איפוא הקול שלי".

הרשת הסלולרית נותקה במרכז טהראן וכן באיזורים הפגנות אחרים. צלמים ממשלתיים ארבו למפגינים וניסו ללכוד מפגינים בודדים בעדשות המצלמה, משימה קשה מאחר והמפגינים נעו בחלקים שונים של טהראן.

לפחות שני פצועי ירי והרוגה אחת בהתנגשויות בין כוחות הביטחון למפגינים במהלך הניסיון לדכא את המחאה בכוח.
דווח על אנשי באסיג' המחופשים לנשים שדקרו מפגינות וכן על מסגדים בהם התגודדו כוחות באסיג' ונערכו לצאת ולתקוף את המפגינים.


התנגשויות אלימות במיוחד דווחו סביב IRIB בניין, רחוב ג'אמה ג'ם, סמטת קשאוורז, רחוב אמירבאד
רחוב ג'ומהורי, רחוב אזאדי, מעונות הסטודנטים של אוניברסיטת טהראן וכמעט בכל מרכז העיר. זירת המריבה המרכזית הייתה מול אוניברסיטת טהראן.יריות נשמעו מחלקים רבים בעיר, במיוחד מכיכר אזאדי. כוחות הבאסיג' תקפו אפילו אנשים שבאו בכדי להתפלל. דווח על למעלה ממאה עצורים רק במחאת יום שישי האחרון.

דווח שהתקיימו הפגנות מחאה גם בערים משהאד, תאבריז, גאבזין וקראג'. בעיר משהאד יצאו מאות מפגינים לרחובות כשהם אוחזים בפלקטים ירוקים. דווח ואומת חלקית שמפגיני משהאד פוזרו תוך שימוש בגאז מדמיע. כן דווח על כך שהפגנה קטנה נערכה גם בעיר קום.

במהלך נאומו של הנשיא-בכוח אחמדיניג'אד קראו אנשים קריאות "אללה אכבאר" מגגות הבתים וכן ענדו צמידים ירוקים לאות הזדהות עם המחאה כנגד המשטר.

חזית המאבק המאוחדת נגד המשטר שחררה היום לציבור הודעה ובה היא מודה לציבור המפגינים על ההיענות ושיתוף הפעולה עם מחאת הים הירוק. כמו כן ציינה חזית המאבק בהודעה שבסופו של דבר יאבד המשטר את אחיזתו בציבור עקב שימוש מופרז בכוח.

דיווחים מוסרים שהנשיא לשעבר חתאמי והשר לשעבר עבדאללה נורי נועדו יחדיו לפגישה בנוגע לאירועים האחרונים באיראן. בעידודו של חתאמי חבר נורי לכוחות האופוזיציה.

הנשיא-בכוח אחמדיניג'אד ערך סבב מינויים ראשונים למשטרו. אספאנדר רחים משאי מונה לסגן- נשיא איראן.
רשימת המינויים המלאה תתפרסם לאחר השבעת המשטר.

שר המודיעין האיראני גולאמוסטיין אג'אי אמר היום שישראל אשמה במידה רבה במהומות שפרצו לאחר הבחירות באיראן.כן האשים את ישראל בהיותה אויבת מסוכנת המנסה להתערב בענייניה הפנימיים של איראן, וכן טען לקיומה של מזימה ישראלית להתנקשות בחייו של הנשיא בכוח אחמדינג'אד במהלך מערכת הבחירות הנוכחית.

דיווח על מעצרם של 36 קציני צבא איראניים בעוון השתתפות בתפילות קאמיל לזכרם של המארטירים ולשלומם של העצורים.
הם נעצרו בעיר ראי שבקרבת טהראן ומואשמים כעת בקשירת קשר חשאי להפלת המשטר.

שאדי סאדר, עיתונאית פמינסטית הוכתה ונעצרה היום. המשטרה פשטה על ביתה וערכה בו חיפוש. נכון לעכשיו מקום הימצאה אינו ידוע.

גורם המקורב למועמד לנשיאות מוסאווי הודיע כי הרפורמיסטים יחלו ביום ראשון להפעיל ועדה אשר תעקוב אחרי מצבם של הנעדרים והעצורים. ניתן ליצור קשר במספר הבא:
77637696

ניתן כעת לספר שהנערה טראנה מוסאווי הי"ד
עברה התעללות פיזית ומינית קשה בידי כוחות הביטחון שעצרו אותה בטרם מותה.
גופתה השרופה נמצאה במדבר גאווזין לפני ימים ספורים.
נסיבות מותה של עצורה אחרת ב9.7 עדיין אינן ברורות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה