3 בדצמ׳ 2009

מאת רזא סאבז

ميرحسين موسوى، آخرين نخست وزير ايران، پس از سال ۶۸ از سياست كناره گرفت و طى سال هاى اخير على رغم اصرار گروه هاى مختلف سياسى، هيچ گاه حاضر به ورود به عرصه هاى سياسى نشد، هرچند طى اين سال ها مشاور رييس جمهورى ايران بوده است.

وى كه دانش آموخته معمارى است، طى اين سال ها علاوه بر عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام و عضويت در شوراى عالى انقلاب فرهنگى، مدير فرهنگستان هنر بوده و خواسته اصلى اش اين است كه او را بيش از يک سياستمدار، هنرمند و مهندس معمار بدانند.

مسجد سلمان، مقبره شهداى هفتم تير(۷۲ تن)، ساختمان آب و فاضلاب اصفهان، ساختمان مركز مطالعات و تحقيقات مجمع تشخيص مصلحت نظام و بازسازى خانه صبا، از جمله فعاليت هاى ميرحسين موسوى در زمينه معمارى است.

مجموعه اين آثار در قالب ۱۳۰ عكس در خانه صبا و در نمايشگاهى با عنوان مرورى بر آثار معمارى و نقاشى ميرحسين موسوى، به نمايش درآمده است.

كامران عدل، كه بيشترين فعاليت عكاسى اش در حوزه معمارى است، به گفته خودش، بزرگ ترين نمايشگاه عكس ايران را با عكاسى از بناهاى ميرحسين موسوى برپا كرده و قرار است پس از ۱۶ دى ماه و پايان اين نمايشگاه، مجموعه اين عكس ها در سراسر ايران نيز به نمايش درآيد.

كامران عدل از پيشگامان عكاسى معمارى شمرده مى شود كه نه تنها از معمارى ايران كه از معمارى ساير نقاط دنيا عكس گرفته است. او در فرانسه درس عكاسى خواند و پس از بازگشت به ايران مدير گروه عكاسى سازمان راديو تلويزيون ملى ايران شد و پس از آن با دفتر ملكه ايران به همكارى پرداخت و از بسيارى از موزههاى ايران عكس گرفت.

از کامران عدل چندين كتاب دربارهى فرهنگ و هنر ايران، مانند «اجراى نقش در كاشيكارى ايران» و «معمارى معاصر ايران» منتشر شده است.

كامران عدل، امتياز كار ميرحسين موسوى را توجه اش به معمارى سنتى و بهره گيرى از آن در طراحى بناهايش مى داند. او مى گويد: توجه به باغ ايرانى، حوض، جوى ايرانى و در نهايت يك دايره به عنوان امضا در پاى هر بنا از ويژگى هاى آثار ميرحسين موسوى است.

در گزارش مصور اين صفحه کامران عدل در گفتگو با بهناز جلالى پور از اين نمايشگاه صحبت مى کند.


http://jadidonline.com/images/stories/flash_multimedia/Mh_mousavi_test/mousavi_high.html

RASA

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה