30 בנוב׳ 2009

רשומה מאת ביסטון (פרסית)


سخنان غیرمنتظره بهرام بیضایی در اختتامیه جشنواره پروین اعتصامی


پارسینه، بهرام بیضایی کارگردان نام آشنای کشورمان در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پروین اعتصامی وقتی به عنوان فیلمساز برتر انتخاب شد، جایزه خود را به "سوسن تسلیمی" هدیه کرد و حاضران را با یکسخنرانی کوتاه و انتقادی غافلگیر کرد.

بیضایی وقتی برای گرفتن جایزه بالای سن آمده بود، گفت:فیلم "باشو غریبه کوچک" تاحالا فقط دو جایزه گرفته، اولی را یه مجسمه ساز پراگی به من داد . فیلم را در جشنواره ای دیده بوده و سه مجسمه کوچک برای من و عدنان(بازیگر جنوبی فیلم) وسوسن تسلیمی ساخته بود و داده بوده به خسرو سینایی که به دست من برساند و این دومین جایزه این فیلم است و من این جایزه را تقدیمش میکنم به زنی که این نقش را بازی کرده، سوسن تسلیمی که به دلیل بی مهری ها ایران را ترک کرد و وقتی رفت چهار تا فیلم توقیفی داشت.

این سخنرانی کوتاه و انتقادی سازنده "باشو غریبه کوچک" با تشویق حاضران روبرو شد.

بنا بر نظرسنجی جشنواره فیلم پروین اعتصامی از 130 چهره فرهنگی، هنری فیلم «باشوغریبه کوچک» ساختهی بهرام بیضایی بهعنوان بهترین فیلمی که توانسته نقش اجتماعی زنان را منعکس کند، انتخاب شد.

گفتنی است ایده اصلی فیلم "باشو غریبه کوچک" متعلق به سوسن تسلیمی است،او ایده فیلم باشو غریبه کوچک را در طرح کوتاهی، با بیضایی در میان میگذارد و او هم که در آن زمان در اندیشه ساخت فیلمی درباره بچهها بوده، آن را می پذیرد و پرورش میدهد: زنی گیلانی، بچه جنگزدهای از جنوب را در پناه خودش میگیرد. باشو غریبه کوچک، در سال ۱۳۶۹ و در زمانی که سوسن تسلیمی در سوئد به سر میبرد، پس از پنج سال توقیف، اکران شد.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה