24 באוק׳ 2009

אמרוז: מאמר מתורגם פרסית ועיברית : על המתיחות במחוז באלוצ'יסטאן


>> امروز >> היום

1388/07/29 - 14:37:16 PM 1388/07/29 - 14:37:16 PM
Print This Page
چند نکته درباره حادثه بلوچستان כמה נקודות על התקרית Balochistan

چند نکته درباره حادثه بلوچستان .... 
כמה נקודות על התקרית Balochistan ....
عملیات تروریستی روز یکشنبه در استان سیستان و بلوچستان یکی از خشن ترین و تلخ ترین حوادث از زنجیره ناآرامیها و ناامنیها در این استان مرزی کشورمان طي چند سال اخير به شمار می رود. 
לפעולות הטרור ראשון מחוז סיסתאן Baluchestan פרובינציה אחת התקריות הקשות ביותר המרים ביותר של אי שקט ושרשרת Naamnyha במחוז הגבול שלנו בשנים האחרונות נחשב. 
کشتن و مجروح کردن دهها نفر طی عملیات کور انتحاری اتفاق نادر و قابل تاملی در کشور ماست که باید از زوایا و جوانب مختلف بدان نگریست و آن را تحلیل کرد تا ریشه ها، زمینه ها، عوامل، اهداف و انگیزهای چنین اقداماتی کمابیش روشن و آشکار شود و سپس با راهکارها و راه حلهای عادلانه و عاقلانه از تکرار وقوع چنین حوادثی که هم پیامدهای امنیتی ملی دارد و هم موجب سلب آسایش و امنیت هموطنان ساکن در منطقه می شود به نحو جدی پیشگیری شود. 
הרוג ו פצע עשרות עיוורים במהלך פעולות התאבדות במקרה נדיר במדינה שלנו צריך לשקף את זוויות שונות והיבטים Ngryst זה אומר לנתח את השורשים, אזורים, גורמים, מטרות ואמצעים תמריץ כזה פחות או יותר ברור ומובן מאליו ואז ניתוח התרחשות פתרון הוגן וחכם חוזרים ונשנים של אירועים כאלה היא כי ההשלכות של אבטחה ונוחות הביטחון הלאומי הוביל ארצו המתגוררים באזור היא למנוע דרך רצינית. با اینهمه جا دارد در نوشتار حاضر صرفا چند نکته به صورت مختصر و فهرست وار درباره متن و حاشیه این حادثه تلخ بیان شود: עם זאת, בלב המאמר הנוכחי רק כמה נקודות ונושאים הקשורים טקסט קצר על גבולות החוויה הטראומטית להתבטא:

1-استان سیستان و بلوچستان به عنوان یک استان مرزی و بسیار دور از مرکز (دورترین استان نسبت به پایتخت) از دیر باز و با شکل گیری دولت مدرن و متمرکز در ایران محکوم به تحمل محرومیت و تبعیض ناشی از دوری جغرافیایی نسبت به مرکز کشور بوده است. מחוז 1 - מחוז סיסתאן Baluchestan כגבול ולא רחוק מהמרכז (הרחוקה אל בירת הפרובינציה) ואת תמיד עם הקמת הממשלה החדשה, מרכזי באיראן נידון לסבול קיפוח ואפליה בשל המרחק הגיאוגרפי מרכז היה. طبیعتا ساختار سیاسی و اداری تمرکزگرا همواره زمینه ای برای ایجاد شکاف میان مرکز و پیرامون بوده است و هر چه فاصله با مرکز بیشتر باشد زمینه برای تعمیق شکاف و تشدید تبعیض نیز بیشتر خواهد بود. באופן טבעי, מבנה פוליטי centralist מינהלי תמיד ליצור הפער בין המרכז לפריפריה בשדה כבר משם מה יותר הפער במרכז המגרש עבור עמוקה יותר גם להחריף אפליה. این مقوله ای است که در بسیاری مناطق دیگر به ویژه در استانهای مرزی متاسفانه قابل مشاهده است. קטגוריה זו היא כי באזורים רבים אחרים, בעיקר במחוזות הגבול, למרבה הצער נראה לעין.

2- پیشینه ی ساختارهای اجتماعی سنتی نظیر بافت قبیله ای جمعیت در برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان ، این منطقه را در معرض فشارهای مضاعف حکومت مرکزی از زمان استقرار دولت مدرن و تحمیل سیاستهای یکسان سازی فراگیر و همه جانبه قرار داده است. 2 - ההיסטוריה של המבנים החברתיים המסורתיים כגון רקמת האוכלוסייה השבטית בחלקים מסוימים של מחוז סיסתאן Baluchistan, האזור חשוף ללחצים כפול מן השלטון המרכזי והקמתה של מדיניות הממשלה הטילה המודרנית איחוד מקיף יש צדדיים. وقوع شورشهای پیاپی از زمان حکومت رضا شاه پهلوی با پس زمینه هاي مقاومت در برابر مدرن سازی آمرانه و منقاد ساختن نظامات اجتماعی سابقا آزادتر در برابر قدرت مرکزی رگه هایی از تنش را طی قرن گذشته در این منطقه به جا نهاده است . המופע של מהומות הממשלה רצופות של רזא שאה פהלווי, עם רקע של התנגדות למודרניזציה Mnqad החברה רודני לשעבר הבניין חופשי הכוח המרכזי כי הווריד במהלך המאה האחרונה של מתח באזור פתח כאן. این وضعیت در ارتباط با دیگر طوایف و عشایر یا خان نشین های سرزمین ما نیز مصداق داشته است، نظیر کردها، لرها، بختیارها، قشقاییها و ... זה המצב בקשר עם שבטים אחרים או Tvayf ואדמות שלנו בעיקר ח 'אן יש לו את התיק, כמו הכורדים, Lurs, Bakhtiari, Qshqayyha ו ...

3 – از آنجا که جمعیت ساکن در استان سیستان و بلوچستان به یک دوگانه ی مذهبی شيعه – سنی تقسیم شده و این دوگانه مذهبی در قالب یک دوقطبی قومی سیستانی – بلوچ تشدید شده است بنابراین موقعیت طایفه ی بلوچها تا حدی حادتر و حساستر شده است، چرا که از یک سو بلوچها با توجه به آنکه نسبت به کلیت و اکثریت شیعه مذهب ایرانی یک اقلیت سنی مرزنشین به حساب می آیند، از سوی دیگر در ابعاد منطقه ای و استانی خود را در رقابت با سیستانیهاي شیعه مذهب مورد حمایت حكومت مرکزی احساس می کنند. 3 - בגלל המגורים האוכלוסייה מחוז סיסתאן Baluchestan שיעי כפול 
- לחלק הדתי הסוני, ואת זה בפורמט כפול של הפרעה דו קוטבית אתני 
Sistani - כך מתעצמת מעמד באלוצ 'י שבט אל ובמידה מסוימת Hadtr Baluchis והוא יותר רגיש, Baluchis כי מצד אחד תוך כדי כל איראן היא הרוב השיעי למיעוט הסוני נחשבים לגבול, והשנייה אזורית מחוזי ממדים של התחרות שלהם עם המדינה Systanyhay מרכזי מרגיש השיעי אל. این احساس که ممکن است به صورت احساس تبعیض و فرودستی قومی جلوه کند و منشا شکل گیری دیدگاهها و رفتارهای مشترک واكنشي شود به ویژه پس از تاسیس جمهوری اسلامی و پیوند خوردن دین و دولت تشدید شده است و به گونه ی بالفعل یا بالقوه می تواند مشکل آفرین باشد. 
זו אולי תחושה של נחיתות אפליה מוצא אתני השפעה על היווצרות צפיות והתנהגות תגובתי נפוץ במיוחד לאחר הקמתה של הרפובליקה האסלאמית ואוכלים דת הקישור הממשלה מתעצמת ולכן הקשיים בפועל או בכוח נמדדת.

4- محرومیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این منطقه که استانی پهناور اما کم جمعیت است و در مجاورت دو کشور همسایه ی پاکستان و افغانستان قرار دارد و به علت طولانی بودن مرزها نيزامکان کنترل کافی مبانی ورودی و خروجی وجود ندارد وضعیتی ویژه را برای این استان بوجود آورده که تبعات امنیتی بسیار دارد. 
4 - קיפוח של אזור כלכלי, חברתי ותרבותי, אך המחוז המכריע הוא רזה ליד שתי השכנות פקיסטן ואפגניסטן אמור להיות מספיק זמן כדי לשלוט גבולותיה Nyzamkan קלט פלט בסיסית אין מעמד מיוחד עבור הפרובינציה נוצר התוצאות אבטחה מאוד. بالطبع ساکنان اینگونه مناطق جهت تامین معاش مجبور به جا به جایی در طرفین مرزها هستند و با توجه به وضعیت ویژه ی پاکستان و افغانستان از نظر جمعیتی، قومی، مذهبی، سیاسی و نظامی و به ویژه به جهت بحرانهای مستمر سالهای اخیر امکان انتقال تنش و بحران به این سوی مرز به شدت افزایش می یابد، خواه این انتقال صورت طبیعی داشته باشد و خواه صورت مصنوعی و برنامه ریزی شده و موذیانه از جانب دولتها و سازمانها و شبکه های فرامرزی. לכן תושבי אזורים אלה יש כדי לספק מזון במקום שבו גבולות הם הצדדים למעמד המיוחד של האוכלוסייה בפקיסטן ובאפגניסטן, אתניים, דתיים, פוליטיים, צבאיים, ובמיוחד עבור המשברים רציף בשנים האחרונות והעברת הלחץ המשבר מגדיל את עוצמת הגבול, אם זה מועבר באופן טבעי, אם התכנון סינתטי Mvzyanh מן ממשלות וארגונים ורשתות Faramarzi.

5- رشد بنیادگرایی سنی در پاکستان و افغانستان طی دو دهه ی اخیر از یک سوو حضور نوعی بنیادگرایی یا جزم اندیشي شیعی از سوي ديگر در سیستان و بلوچستان این منطقه را به نحوی توجیه ناپذیر کانون رویارویی و برخورد و بعضا تنش میان پیروان دو مذهب قرار داده است. 
5 - צמיחה הפונדמנטליזם סונים בפקיסטן ובאפגניסטן
במהלך שני העשורים האחרונים סוג של הפונדמנטליזם או נוכחות Svv השיעי quiescence
רואי ביד אחרים, 
מחוז סיסתאן Baluchestan באזור נפרד כך כדי להצדיק את המתחים האגודה
ולפעמים עימות עימותים בין חסידיו של הדת הוא. فعالیتهای تحرک آمیز برخی شیعیان استان که خود را متکی به گرایش متعصب و جزمی مسلک شیعیان درون حاکمیت می انگارند منجر به حوادث ناگواری در این منطقه شده و امنیت ملی و استانی را در معرض تهدید قرار داده است. 
כמה שלווים פעילויות התנועה במחוז השיעי כי נטייה לסמוך באופן דוגמטי קנאי ו בתוך שלטון להוביל את Angarnd השיעי תאונות רע באזור הביטחון הלאומי המחוז איים. 
در واقع اگر درایت و مدارای رهبران کنونی اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان و نيز برخي تلاشهاي معطوف به وحدت افزايي ملي در دستگاههايي از حكومت نمی بود با توجه به سطح و گستره اقدامات تحریک آمیز برخی شیعیان متعصب چه بسا این استان ظرفیت بحران بيشتري از خود بروز میداد اما خوشبختانه رهبرانی همچون مولوی عبد الحمید با درک واقع بینانه از شرایط و برخورداری از روحیه اعتدال و مداراجویی از گسترش بحران پیشگیری کرده اند. 
ואכן, אם המנהיגים הנוכחיים של טאקט וסובלנות במחוז הסוני של מחוז סיסתאן Baluchistan, כמה מאמצים ממוקדים Afzayy מנגנון ממשלת אחדות לאומית לא היתה ברמה והטווח של פעולות פרובוקטיביות במחוז שיעי קנאי אולי קצת יותר המשבר קיבולת למרבה המזל, היו שכיחות כמו מנהיגי רומי עבד الحمید הבנה ריאליסטית של התנאים שיש רוח של מתינות Mdarajvyy יש למניעת המשבר.

6- حرکت تروریستی یکشنبه گذشته توسط گروه عبدالمالک ریگی صورت گرفته است که اگرچه در ظاهر ادعای یک جنبش خود انگیخته بومی برای مبارزه با تبعیض های قومی و محلی و مذهبی را دارد اما براساس اسناد و شواهدی در بیرون مرزها سازماندهی شده و توسط دولتهای خارجی و شبکه های تروریستی خارجی تغذیه مالی، تسلیحاتی، اطلاعاتی و آموزشی می شود و نوع و زمان عملیات انجام شده توسط این گروه نیز نشان از آن دارد که اینگونه عملیات به عنوان ابزار و اهرم مکمل در رابطه با پروژه هایی با برد و دامنه وسیعتر به کار گرفته میشوند. 
6 - להעביר ביום ראשון על ידי קבוצות טרור, כמו הר ריגי Abdolmalek טענה כי למרות המראה של תנועה כדי להילחם באפליה Angykhth מקומית המקומית מסמכים ראיות אתנית ודתית, אך בהתבסס על הארגון מחוץ לגבולותיה על ידי ממשלות זרות חוץ האכלה טרור ברשת פיננסיים, נשק, מודיעין החינוך ואת סוג זמן הפעילות נעשה על ידי קבוצה זו, אשר גם מראים כי פעולות כגון כלים משלימים בטווח למנף את הפרויקט מגוון רחב יותר של עבודה נלקחים. تاريخ معاصر نشان ميدهد گروههاي تروريستي از اين دست حتي اگر در حدوث خود انگيخته باشند در تداوم حركت خود به سادگي به اهرم قدرتهاي بزرگتر منطقه اي و بين المللي جهت پيشبرد منافع آنان بدل ميشوند و در زمان سپري شدن تاريخ مصرف نيز به سادگي قرباني معاملات سياسي خواهند شد. ההיסטוריה מראה את קבוצות הטרור הזה גם אם מעונן Angykhth שלך ממשיכים לנוע בקלות רבה יותר כדי למנף כוחות חילופי אזוריים ובינלאומיים מקדמים את האינטרסים שלהם ואת הזמן שחלף מועד לקיחת הקורבן עסקאות פשוט פוליטי יהיה. چيزي كه بر اساس برخي شواهد در مورد همين گروه خشن تروريستي نيز صادق است. משהו המבוסס על כמה ראיות כי קבוצת טרור אלימה אותו הדבר נכון.

7- گروه تندرو و خشن ریگی اگرچه در ظاهر شعارهایی به نفع مردم شریف بلوچستان می دهد و از محرومیت های اقتصادی، اجتماعی و مذهبی موجود در آن دیار برای اجرای مانورهای تبلیغاتی بهره می گیرد اما در واقع خواهان تداوم همین محرومیتها و تبعیض ها برای توجیه ادامه حرکات خشن تروریستی است و دقیقا به همین جهت رقیب اصلی خود را در منطقه رهبران مسالمت جوی مذهبی می انگارد.
  7 - קבוצות קיצוניות אף חולי מחוספס בסיסמאות המראה לטובת האנשים המכובדים כדי Baluchistan וחסך הכלכליים, החברתיים והדתיים בארץ ליישום משתמש תרגילי תעמולה, אבל רוצה את אותו המחסור ואפליה להמשיך להצדיק עוד תנועות טרור אלימה בדיוק למה המתחרה העיקרי שלו באזור הם המנהיגים הדתיים Angard האקלים שלום. بعبارت دیگر از جمله دشمنان اصلی گروه ریگی شخصیتهایی همچون مولوی عبدالحمید هستند که در عین طرح مطالبات قومی – مذهبی می کوشند فضای سیاسی و اجتماعی منطقه بلوچستان نا آرام و در نتیجه زمینه طرح خردمندانه مطالبات جهت دست یابی به عدالت و مساوات در سطح ملی مخدوش نشود. במילים אחרות דמויות האויב העיקרי, כגון קבוצת רומי עבדול חמיד הר ריגי זה דורש את אותה תוכנית של אווירה אתנית - דתית אזורית ניסיון פוליטי תסיסה חברתית ב Balochistan וכך דרישות להשגת השדה תוכנית חכמה של צדק, שוויון הוא לא פגעה ברמה הלאומית . شاید از همین روست که هدف عملیات تروریستی روز یکشنبه نیز همایش نیروهای نظامی و حکومتی با سران قبایل منطقه قرار گرفته است تا اساسا بنیاد اجتماعات دو جانبه معطوف به تفاهم و توافق از ابتدا شکل نگیرد و زمینه مهار خشونت فراهم نشود. אולי הסיבה לטרור מטרת הוועידה ראשון כוחות הממשלה באזור השבטי כבר התמקד בעיקר הבנה הבילטרליים הקהילות האדם הסכימו מההתחלה אל תתנו לאלימות לספק שדה אינה עצורה.

8- تا آنجا که به منافع ملی مربوط می شود بهترین درمان برای تنش و بحران در مناطقی نظیر سیستان و بلوچستان در درجه اول رفع تبعیض های قومی، مذهبی، اقتصادی و سیاسی است. 
8 - ככל שהאינטרס הלאומי הוא על הטיפול הטוב ביותר עבור מתח לאזורים הנתונים במשבר,
כגון מחוז סיסתאן-Baluchestan 
ב אפליה הראשון של אתניות, דתיות, כלכליות ופוליטיות. طبیعتا در یک سیستان و بلوچستان مرفه و آزاد سرشار از حس برابری در ابعاد ملی زمینه ای برای خشونت های رایج موجود نخواهد بود یا لااقل تنش به کم ترین سطح ممكن تنزل خواهد کرد. כמובן ברקע משותף משגשגת ללא מחוז סיסתאן Baluchestan תחושה עשירה של מידות שוויון לאומי לאלימות לא יהיה זמין או לפחות במפלס הנמוך ביותר האפשרי הלחץ יפחת.
  بنابراین گسترش عدالت و رفاه و نیز رفع تبعیض میان حاشیه و مرکز از یک سو و میان سیستانی شیعی و بلوچ سنی از سوی دیگر می تواند سیستان و بلوچستان را از حیث امنیت بیمه نماید. לכן, צדק ושגשוג ואפליה בין השוליים למרכז מצד אחד Sistani בין השיעים לבין הסונים Baluch ב מחוז סיסתאן Baluchestan יכול לכבד את האבטחה של הביטוח שלה.

9-حضور رهبران مورد اعتماد با گرایش اصلاح طلبانه و مسالمت جویانه نظیر مولوی عبدالحمید هم برای هموطنان بلوچ و هم برای قدرت مرکزی نعمت و فرصت مغتنمی است. 
9 - מנהיגי ההווה בביטחון ומגמות הרפורמה שלווים כמו רומי, עבדול חמיד Baloch ואת ארצו הן הכוח המרכזי לטובת הזדמנות מענגת. متاسفانه رهبرانی از این دست تحت فشار دو گرایش افراطی و خشونت طلب شیعه و سنی قرار دارند. למרבה הצער, המנהיגים של שתי המגמות תחת לחץ ואלימות קיצונית מחפשים השיעים הסונים. تقویت جایگاه این گونه رهبران و یا دست کم کاهش فشارهای ناشی از تنگ نظری سیاسی می تواند تهدیدها را کاهش و فرصت ها را افزایش دهد. לחזק את מעמדה של אלה מנהיגים, או לפחות להפחית את הלחצים הפוליטיים של הערות חזק יכול להפחית את האיומים ועל ההזדמנויות להגדיל. از یاد نبریم که در غیاب رهبران اصلاح طلب منطقه ای در بلوچستان، کردستان و مناطق دیگر، امثال عبدالمالک ریگی و پژاک ابتکار عمل را بدست خواهند گرفت. Nbrym ללמוד בהעדר המנהיגים הרפורמיסטים באזור Baluchistan, כורדיסטן ואזורים אחרים, כמו הר ריגי Abdolmalek ויוזמה PJAK יושג. اين نكته اي است كه در سطح ملي نيز صادق است و متاسفانه بدان توجه نميشود. הנקודה זה נכון ב ברמה הלאומית, ולצערי גם אומר תשומת לב היא לא. يك اپوزيسيون اصلاح طلب و مسالمت جو اگر چه براي قدرت مستقر دردسر ساز است و خواب آرام نيمروزي و روياهاي شيرين بيداري وي را بر هم ميزند اما آن را در برابر سيلاب خروشان فروپاشي يا بر اندازي بيمه مي كند. 
אופוזיציה רפורמיסטים ועל אווירה של שלום, אף מבוסס צרות קבלת הכוח בצהרים לישון רגוע וחלומות מתוקים ער לו, אבל זה עושה את התמוטטות או הביטוח יתחילו להציף שואג.



10- اما در خاتمه باید گفت عملیات تروریستی و خشونت آمیز روز یکشنبه فاقد هر گونه توجیه سیاسی و اخلاقی است و اساسا به توطئه های فرامرزی بیشتر شباهت دارد تا خشونت های کور خودانگیخته.
  10 - אבל אמר סוף לטרור ולאלימות ביום ראשון ללא הצדקה כלשהי פוליטית ומוסרית, ובעצם יותר חלקות Faramarzi דומה עיוור אלימות ספונטנית. بعد ها معلوم خواهد شد کدام دستها و با چه انگيزه هايي آلوده چنین کشتارهای بی رحمانه ای شده اند همچنان که در مورد بسیاری دیگر از سازمانهای تروریستی امروز معلوم شده است. אשר אז יש ידיים מזוהמים מה עם תמריצים כאלה רציחות אכזרית כמו ארגוני טרור רבים אחרים ידועים היום. بنابراین هر کس و در هر کجا که مخالف ترور و کشتار و خشونت است باید این جنایت را محکوم کند و با اغراض سیاسی سکوت پیشه ننماید. אז כל אחד ובכל מקום נגד הטרור, רצח ואלימות יש לגנות פשע זה כדי להשתיק את הקריירה הפוליטית אופקים Nnmayd. مخاطب اين سخن به ويژه كساني اند كه مخالف ترور و خشونت هستند و با نقض حقوق بشر مبارزه ميكنند ونيز كساني كه شيوه هاي مسالمت آميز را بهترين راه حل احقاق حقوق خود مي دانند. קהל המטרה של הנאום הזה, במיוחד אלה מתנגדים לטרור ולאלימות, הפרות זכויות האדם נגד מי לעשות ונציה הדרך הטובה ביותר של פתרון של שלום יכול לדעת את הזכויות שלך.


نويسنده : سعيد رضوي فقيه מחבר: Saeed Razavi Faqih

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה