26 ביולי 2009

עלון ירוק 25.7 39


אירוע המחאה הגדול ביותר בתולדות האנושות התקיים אמש למען תמיכת בזכויות האיראנים.
לא מדובר במספר הנוכחים, אלא בתפוצת ההפגנה והמחאה - שהתפרסה על פני למעלה מ-100 ערים ברחבי העולם ובנוכחותם של מפגינים בכל מקום ואתר. ניתן לצפות בתמונות מהאירוע במצגת התמונות שלעיל

באירוע המחאה שהתקיים בפריס מתחו המפגינים דגל בד ירוק :Mur de la Paix, 25 Juillet 2009

חבר צוות העלון הירוק נכח בקונצרט הירוק בניו-יורק וצילם את הטלוויזיות שהקרינו בלופ תמונות מאיראן.

ג'וש שחריאר, עורך ומייסד העלון הירוק מספר שגם הוא נכח באירוע מחאה, ונפגש עם חברי הקהילה הבהאית שהגיעו לתמוך באחיהם האיראנים.

מפגינים שמחו בדובאי על הפגיעה בזכויותיהם של אזרחי איראן קיבלו הוראה מהממשלה להפסיק את אירוע המחאה. משסירבו להתפנות, פיזרה המשטרה את ההפגנה בכוח. דיווח שטרם אומת מציין שמפגין אחד נעצר במהלך ההפגנה.

מאות איראנים התכנסו בואנאק ובכיכר אזאדי וכן בחלקים אחרים של טהראן היום. המפגינים קראו קריאות בגנות המשטר וכן תבעו את שחרורם של העצורים הפוליטיים הכלואים. בחום הלוהט הוגשו למפגינים משקאות צוננים ירוקים. המפגינים הותקפו בידי כוחות ביטחון במדים לא רשמיים וכן בכוחות שיטור המיועדים לפיזור הפגנות. בכיכר אזאדי חלק מהמפגינים הותקפו והוכו קשות ורבים נעצרו. משפחות העצורים קיימו משמרת מחאה למול כלא אבין.

אזרחים מתנגדי השילטון החלו לרשום את שמו של אחמדיניג'אד על פחי זבל לאות מחאה.

דווח כי מטה מוסאווי ביקש מהמשטר לאפשר את קיומו של טקס אזכרה לקורבנות הטבח ביום ה-40 להירצחה של נדה אגא-סולטאני.
חדשות פרס טי.וי. (רשת הטלוויזיה הממשלית) מדווחת ששר המסחר והתשתית עלי אכבאר מהרבאין נמצא אשם בהונאה לאחר שרשם המצאה של ממציא אחר על שמו. גזר הדין ניתן לאחר שהתובע פרזאד סאלימי הגיש תלונה כנגד חברי מועצת העיר לשעבר מחראביאן ומוסא מזלום לגבי רישום כוזב של ההמצאה "מרחב ממוגן מפני רעידות אדמה".

האיתוללה מוסאווי ארדאבלי שחרר הצהרה נוספת שמבקשת מהממשלה לשחרר את כל העצורים הפוליטיים שלא הפרו חוק. הוא טען שסירובו של המשטר לעשות כן מערער את אימון האזרחים במשטר.


האיתוללה עלי מוחמד דאסטחיב העביר הצהרה המגנה את המכתב ששחררו חברי המועצה המכוננת שמתח ביקורת על רפסנג'אני. הוא ביקש מהם לשלול את תוכן ההצהרה ולהתנצל בפני רפסנג'אני לאלתר.

האיתוללה זאנג'אני שחרר פאתווה הקוראת להחרמת טקס ההשבעה של אחמדיניג'אד.

מנהיגי מחנות הרפורמיסטים שחררו מכתב לאיתוללות הבכירים של איראן בבקשה לשבור את שתיקתם סביב הבחירות לנשיאות והמאורעות האלימים שהתרחשו סביבם. המועמדים לנשיאות מוסאווי, חאתמי והאיתוללה כארובי - החתומים הראשיים על המכתב ביקשו מהמשטר להפסיק את הפרת החוק ומעשי הזוועה המבוצעים כנגד אזרחי איראן.

בהצהרה נפרדת ששחרר האייתוללה המועמד לנשיאות מהדי כארובי היא גינה את ההכאה המאסיבית של נשים במהלך ההפגנות. הוא האשים את כוחות הביטחון בהפיכת הנשים המפגינות ליעד מועדף להפגנת כוח ואלימות.
בפגישה שקיים מאוחר יותר עם חברי מפלגתו הוא הוסיף ואמר שעל תנועתו להיות תקיפה יותר בתגובה למצב ההולך ומחמיר. הוא אף הודיע שבקרוב תוצא תנועתו אל מחוץ לחוק.

אושר שעל אף שהאייתוללה ואייז תאבזי - איש דת בולט ממשהאד לא בירך או נפגש עם אחמדיניג'אד במהלך ביקורו בעיר הוא קידם את פניו של האימאם רפסאנג'ני בנמל התעופה כאשר האחרון בא לביקור בעיר בשבוע שעבר.

מוחמד רזא נאסרי שוהאן- חבר בכיר במפלגת אתמאד מאלי במחוז אילאם זומן אמש להתייצב בפני בית הדין הגבוה לצדק של הרפובליקה האיסלמית.

לאחר שנדחה מינויו של משאי כסגן הנשיא, הוא יכהן מעתה כיועץ בכיר לאחמדינג'אד ויעמוד בראש הסגל הנשיאותי.

אף על שדווח קודם לכן שהשרים לבריאות, מידע, עבודה, ותרבות פוטרו כולם ניתן לאשר רק את הפיטורים של שר המידע מושאני אג'אי (ידוע גם בתור מי שנשך את העיתונאי הכלוא איזא שחריחאז בשנת 2004). חלק מהדיווחים טוענים שהוא פוטר משום שמתח ביקורת על שידור ווידויי העצורים ברשת החדשות הממשלית IRIB.

דיווחים מאומתים חלקית מצביעים על כך שמפקד כוחות הבאסיז' חוסיין טאלב ימונה למחליפו של אג'אי (הנושך) בקאבינט החדש של אחמדינג'אד. טאלב הואשם בעבר בהיותו המוח שמאחורי העינויים וגביית הווידויים מהעצורים הפוליטיים.

סעיד עלי ג'פארי מפקד משמרות המהפכה האשים שוב את הרפורמיסטים בנסיון לחולל הפיכת חרש.
הוא טען גם שהסכנה הגדולה העומדת בפני יציבות המשטר באיראן נובעת מגורמים בתוך המדינה.

אביו של מושן ראול אמיני הודיע היום שמושן מת לאחר שעונה קשות. על פי דברי אביו של מושן הלסת של מושן נשברה ולאחר שדימם במשך ימים הוא לקה דלקת קרום המוח שגבתה את חייו.

אמיר ג'באגיפאר הי"ד - מפגין שנכלא נפטר בכלא אבין. נסיבות מותו עדיין אינן ניתנות לאימות. משפחתו הצטוותה לאסוף את גופתו ביום ראשון. הוא היה בן 24 במותו, סטודנט באוניברסיטת קאבזין . דווח אך לא אומת שעצור נוסף בשם מוטג'אבה סאמנשאד עונה למוות אף הוא בכלא אבין.

בתי הכלא באיראן הופכים בית-גידול למחלות זיהומיות ככל שמספר העצורים ממשיך לעלות. משרד הבריאות מדווח שלפחות 2000 זריקות חיסון נשלחו לבתי המעצר ברחבי איראן. לפחות שני עצורים נפטרו עד כה מדלקת קרום המוח במהלך המעצר. למשפחות העצורים נמסר שיוכלו לקבל לידיהם את גופות יקיריהם אך בתנאי שיוותרו מראש על כל תביעה וטענה שיש להם כנגד בית הסוהר.

מספר אינטלקטואלים ובהם פאריבורז ראיס דאנה נעצרו כאשר תיכננו להשתתף באירוע זיכרון יום הולדתו של המשורר אחמאד שמלו.

צוות כלא אבין אמר למשפחות העצורים שביקשו לקבל מידע על יקיריהם הנעדרים ששמותיהם אינם מופיעים במאגר המידע הממוחשב של הכלא.

דווח שחלק מהעצורים מוחזקים במתקן ששימש בעבר לגמילה מסמים. דיווחים שהתקבלו מוסיפים שבבניין נחפרו בורות עמוקים והאסורים נזרקים לבורות האלה ומוחזקים בהם ימים שלמים ללא מזון ומשקה.

העיתונאים העצורים מאשה באסטני ומסעוד בסטאני הורשו לקיים פגישה קצרה ביניהם. מאשה באסטני נמצאת כעת בשלבים מתקדמים להריונה.


תגובה 1: